Ajankohtaista

Salama sai kipinää markkinointiin VAMKista

Julkaistu 2014-03-06 10:54:32 EET.

Koripalloseura Vaasan Salama kaipasi uusia ideoita markkinoinnin kehittämiseen. Apuun riensivät VAMKin liiketalouden opiskelijat, jotka pääsivät opinnoissaan pohtimaan, miten lisätä lajin suosiota vaasalaisten keskuudessa.

Yritysklinikassa Vaasan ammattikorkeakoulun opiskelijat toteuttavat räätälöityjä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiopalveluja yrityksille ja organisaatioille. Projekteista opiskelijat saavat teorian vastapainoksi käytännönläheistä sisältöä opiskeluun, ja vastaavasti yritys apua johonkin kehittämisongelmaan. Jokaisessa projektissa on opiskelijaryhmän lisäksi mukana asiantunteva opettaja.

Urheiluseuran markkinointisuunnitelmaa olivat työstämässä kolmannen vuoden markkinoinnin opiskelijat Laura Salo ja Ville Mäkinen, joiden ideoita kaivattiin harrastaja- ja katsojamäärien kartuttamiseen. Projekti käynnistettiin kirkastamalla urheiluseuran tavoitteita.

- Vaikka aluksi seuran tavoitteet yleisömäärän tuplaamisesta kuulostivat aika hurjilta, niin noudattamalla tekemäämme suunnitelmaa, siihen on kuitenkin hyvät edellytykset, toteaa Laura.

Opiskelijat pitävät koulussa tehtyjä projekteja varsin antoisina myös niistä saatavien yrityskontaktien ansiosta. Hyvä kello kuuluu kauas, eikä koskaan tiedä etukäteen, milloin on tekemisissä mahdollisen tulevan työnantajan kanssa.

- Projektit kannattaa tehdä hyvin, jotta kasvot jäävät positiivisessa mielessä työnantajan mieleen, Ville vinkkaa.

www_VAMK-opiskelijat_SaloMäkinen.jpg

Laura Salo ja Ville Mäkinen seuraavat mielenkiinnolla, miten Salaman uudet markkinointi-ideat purevat Vaasassa.

Ideat pomppimaan

Villellä ja Lauralla on edessään vielä tovi opiskelua ennen tradenomeiksi valmistumista. Laura lähtee pian opiskelijavaihtoon Saksaan ja Ville ryhtyy puurtamaan opinnäytetyön parissa. Molemmat opiskelijat ovat olleet tyytyväisiä VAMKin käytännönläheiseen opetustyyliin ja tekemisen meininkiin.

- Välillä on ollut raskasta, kun koulussa on monta projektia työn alla samaan aikaan. Mutta sehän valmentaa työelämään, jossa lankojen tulee pysyä käsissä, vaikka olisi monta hommaa päällekkäin, Ville sanoo.

Projektin päättyessä Vaasan Salama sai markkinointisuunnitelman lisäksi liudan toteuttamiskelpoisia ideoita, joita on tarkoitus toteuttaa jo lähiaikoina. Esimerkiksi elokuussa järjestettävään Taiteiden yöhön on tulossa koripallotapahtuma, lisäksi Facebookiin on ideoitu kampanjoita, joilla houkutellaan uusia ihmisiä lajin pariin.
Vaasan Salaman aktiivijäsen Marko Koski on tyytyväinen projektin tuloksiin ja suosittelee Yritysklinikan opiskelijapalveluja muillekin tahoille.

Projektissa ohjaavana opettajana mukana ollut Vaasan ammattikorkeakoulun lehtori Heidi Hellström kannustaa ottamaan Yritysklinikkaan yhteyttä, mikäli erilaisille kartoituksille tai suunnitelmille tulee tarvetta.

- Opiskelijoiden tuoreista ideoista saa aina uutta potkua yrityksen toimintaan, vaikka erityistä kehittämistarvetta ei olisikaan, Hellström tietää.

www_Vaasan-Salama.jpg

Yhteistyö opiskelijoiden kanssa sujui mainiosti, ja saimme aivan uutta näkemystä seuran kehittämiseen, kiittelee Salaman Marko Koski.

Teksti: Annika Torniainen, Eliina Salmela
Kuva: Annika Torniainen

Takaisin