Ajankohtaista

Sosiaaliset mediat käytössä: matkailutuotetta kehittämässä Hogeschool Utrechtin kanssa

-Tehdäänkö me mielikuvitustuotteita vai oikeita? kysyy restonomiopiskelija Peter Smedsiltä, joka opettaa matkailua Vaasan ammattikorkeakoulussa.

Vastaus kuuluu, että tarkoituksena on tehdä oikeita tuotteita, paketteja joita on mahdollista toteuttaa. Opiskelijat suunnittelevat ryhmätöinä kansainvälisille markkinoille suunnattuja matkailutuotteita. Pohjalaiset matkailuyrittäjät saavat tietoa ja ideoita kesäaktiviteettien kehittämiseksi. Pitkällä aikavälillä saattaa jonkin ryhmän luoma tuote toteutuakin.

Smeds sanoo, että tarkoitus on hyödyntää aitoa elinkeinoelämää, aitoa kansainvälisyyttä ja kielitaitoa sekä saada opintojakson tuotoksena aitoja tuotteita.

Kansainvälistä yhteistyötä tehdään Hogeschool Utrechtin kanssa, joka on 35 000 opiskelijan korkeakoulu.  Restonomiopiskelijat kartoittavat hollantilaisten kiinnostuksen kohteita Suomessa ja Pohjanmaalla.

Hollantilaisten kysymykset Suomesta ovat yllättävät välillä:
-How old are the people who visit the archipelago, haluavat hollantilaiset tietää.

Lisäksi etenkin melonta tuntuu kiinnostavan heitä.

Facebookissa ja videoneuvotteluissa tutuiksi tulleet hollantilaiset opiskelijat ja opettajat tapaavat toukokuussa kasvokkain yhteisessä seminaarissa Vaasan ammattikorkeakoulussa. Seminaarissa opiskelijat esittelevät opintojakson tuotokset ja antavat toisilleen palautetta.

Opintojen ja seminaarin järjestelyissä mukana on Outdoors Finland - Discover Pohjanmaa -hanke, jonka tavoitteena on luoda toimenpidemalli Pohjanmaan matkailutoimijoille kesäaktiviteettien kehittämiseksi.

Hanketta rahoittavat ELY-keskus ja Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahasto.



Restonomiopiskelijat ovat Matkailutuotteen kehittämisen opinnoissa yhteydessä hollantilaisiin opiskelijoihin Facebookin ja videoneuvotteluiden kautta. Tritonian oppimiskeskuksen tilat ovat Vamkin käytössä.

Teksti ja kuva: Pia Liedes

Takaisin