Yritysklinikka

Yritysklinikasta tukea uuden lehden lanseeraukseen

Vaasalaisessa Viipalemediat Oy:ssä tehdään kolmea aikakauslehteä, neljää ilmoituslehteä sekä City-nimistä kaupunkilehteä. Markku Ikosella on yrityksessä monta eri roolia: graafinen suunnittelija, toimituspäällikkö sekä webmaster.

Markku on itse aikoinaan opiskellut Vaasan ammattikorkeakoulussa, ja nähnyt silloin Yritysklinikan etsivän tekijöitä erilaisiin projekteihin.

– Yritysklinikka muistui sattumalta mieleeni, kun mietimme omalle tutkimuksellemme tekijöitä, Markku kertoo.

Kohderyhmätutkimus klassikkoautojen harrastajille

Keväällä 2008 Viipalemediat Oy:ssä suunniteltiin uuden aikakauslehden lanseeraamista, joka keskittyisi harrasteautokulttuuriin.

– Siinä vaiheessa meillä oli jo yksi autolehti, mutta halusimme uuden autolehden eri kohderyhmälle, Markku kertoo.

Lehden suunnitteluvaiheessa haluttiin kartoittaa autoharrastajakenttää, ja sen ominaisuuksia. Tarkoituksena oli löytää konsepti, joka sisältäisi lukijoita kiinnostavia aiheita.

– Vastaajille ei selitetty, että olemme tekemässä tämän nimistä lehteä, vaan kartoitettiin lehtikenttää ja harrastajien toimia kaikessa hiljaisuudessa, Markku valaisee.

Lehdelle oma paikka autolehtien joukosta

Kohderyhmätutkimuksen kohteena ollut lehti sai nimekseen Klassikot. Lehden tilaajamäärä on erittäin hyvä ja palaute on ollut positiivista. Lisäksi tutkimuksesta saatu tilastotieto on ollut hyvä tuki myös ilmoitusmyyntiin.

– Tutkimuksen tulokset näkyvät konkreettisesti siinä, minkälaisia juttuja ja ilmoituksia lehdessä on. Lehdelle löydettiin ihan oma paikka autolehtien joukosta, Markku sanoo.

Ero muihin harrasteautolehtiin on se, että Klassikot-lehdessä esitellään kaiken kansan tuntemia autoja, ei pelkästään luksusautoja tai harvinaisuuksia.

– Meillä voi olla kuplavolkkari tai Ford Escort kyseisen lehden kannessa, Markku kuvailee.

Opiskelijoiden kanssa työskentely sujui

Aluksi oli haasteita löytää tarpeeksi tekijöitä kyseisen projektin toteutukseen.

– Tutkimuksen aloittaminen vähän viivästyi, mutta porukan löytyessä tulokset olivat käytettävissä jo parin viikon kuluttua, Markku myhäilee.

Opiskelijoilta saadun palautteen avulla pystyttiin tutkimusta, ja sen kysymyksiä muokkaamaan haastattelun ollessa jo käynnissä. Vastauksia kerättiin yhteensä 160 kappaletta, mikä oli varsin luotettava pohja kohderyhmäkartoituksen tekemiselle.

Markku muisteli työkavereidensa kanssa opiskelijoiden hauskoja tarinoita siitä, millaista oli soitella haastateltaville henkilöille.

– Yleensä kun soittelee ihmisille joko myydäkseen tai kyselläkseen jotain, vastaanotto on aika negatiivista. Tässä haastattelututkimuksessa lähes kaikki vastaajat olivat miehiä, ja he olivat niin innostuneita autoharrastuksestaan, että jutustelussa naispuolisten haastattelijoiden kanssa saattoi vierähtää puolikin tuntia, Markku nauraa.

Yritysklinikan palveluita jatkossakin

Viipalemediat Oy:ssä suunnitellaan jo uusia tutkimuksia. Asemansa jo vakiinnuttaneisiin Tuning.fi- ja Klassikot-lehtiin saataisiin tutkimuksen avulla tuoreita ideoita ja näkökulmia. Lisäksi yritys lanseerasi äskettäin kolmannen aikakauslehden.

– Vanhat Koneet -lehti on suunnattu eri kohderyhmälle kuin kaksi muuta lehteämme, joten meillä riittää vielä opeteltavaa harrastajakunnasta. Tarvetta lukija- ja kohderyhmätutkimuksille on varmasti, Markku päättää.

http://www.tuning.fi

http://www.klassikot.fi

http://www.vanhatkoneet.fi

http://www.viipalemediat.fi

Back